2016. ápr 01.

Webes arculat szenvedéstörténet I. rész

írta: IT Factory
Webes arculat szenvedéstörténet I. rész

Volt és jelenlegi hallgatóink biztosan észrevették az elmúlt fél évben bekövetkezett dizájncikázást, amit az IT Factory oldallal elkövettünk. Régiből új, rondából még rondább, majd vissza...

 

Ez egy szép kerek, tanulságos történet, amit azért teszünk közzé, hogy mások esetleg ne fussák meg ezeket a felesleges köröket.

 

Minden azzal kezdődött, hogy realizáltuk, a weboldalunk felett elrepült az idő vasfoga. A kinézete nem felel meg a XXI. század követelményeinek, itt az idő a változtatásra. Hadd álljon itt mementóul a régi-régi kinézet, mert hát ez az, amit napjainkban már nem szabad mutogatni. (Ez mondjuk pont a NetAcademia, de mindegy, az IT Factory és a NetAcademia közös rendszeren fut. Az IT Factory tanfolyami oldalai pontosan így néztek ki 2015 nyarán.)

 netacademia.jpg

 

Merthogy mit látunk itt? Szöveget, szöveget, és még szöveget, meg még szöveget. Annó így töltöttük fel, a világon mindenki így töltötte fel a weboldalt tartalommal. Szöveggel, és még egy kis szöveggel. Képekből csak piciket „szabad” használni, mert jajjaj, sávszélesség, ugye.

 

A fenti weboldalunk olyannyira XX. századi kinézetű, hogy az első dizájner, aki nekiveselkedett a felújításának, nem hitte el, hogy reszponzív. Mert ami így néz ki, az nem lehet reszponzív. (Pedig az volt, Bootstrap 2.0-val megoldva. De ez részletkérdés.)

 

Tavaly nyáron felkértünk hát egy szakértő csapatot, hogy készítsenek nekünk egy XXI. századi céges arculatot a weboldalunkra, mert az egycsapásra megold mindent, modernek leszünk, hejehuja.

 

És itt követtük el az első hibát. Mi is, a vállalkozó is. Mi azért, mert múltszázadi fogalmakkal kértük fel a vállalkozót, ő pedig azért, mert elmulasztotta megemlíteni azt az apróságot, hogy ma már nincs olyan, hogy céges arculat a weben! Ergo hiába pörgött azon, hogy csináljon nekünk egy modern, friss de CÉGES webes arculatot, olyan ma már nem létezik! És aki ezt a feladatot próbálja megoldani, az szemetet állít elő.

 

Bizonyítsuk be!

 

Íme a Microsoft weboldala:

 ms.jpg

Ez pedig az Apple-é:

 apple.jpg

A változatosság kedvéért itt a Tesla is:

tesla1.jpg

 

és a sort vég nélkül folytathatnánk. Amit érdemes megfigyelni, hogy mindegyik úgynevezett „modern” weblap teljesen egyforma! Gyakorlatilag nincs céges arculat, helyette van fent egy vékony csík, benne egy mini logó, majd egy óriási kép következik, és ennyi. Ja nem, vékony fehér betűkkel kell írni a fotóra. És tényleg ennyi.

 

Sőt, annyira egyformák, hogy kicserélhető egyik a másikra, és észre sem vesszük! Nézzük meg például a Teslát az Apple fejlécével:

 tesla2.jpg

 

Hibátlan!

 

Az igazi probléma az volt a mi esetünkben, hogy erre az egyszerű tényre a dizájnernek kellett volna felhívnia a figyelmet, nem pedig nekünk utólag rájönni, hogy amit kértünk tőle, az nem létezik. Illetve az is lehet, hogy a profi designer sem tudta, de akkor meg nem profi.

 

Mert mi is van helyette? A céges design mehet a kukába, helyett mindenhol a termék tolakodott előre. Az új webdesign tehát így szól: ne a logódat meg a menüt told a vásárló képébe, hanem a termékedet.

Persze vannak még más jellegzetességek is, de azt egy külön bejegyzésben gyűjtjük össze. A bejegyzés írásának pillanatéban az IT Factory még nem teljesen olyan, mint egy Apple, ezért egy másik iskolánkat mutatjuk meg, ami már 120-130%-ban alkalmazza az új designelveket. Ez a borsuli:

 borsuli.jpg

 

Céges arculat? Nem. Egy nagy fotó, rajta vékony, fehér betű, felül üres menücsík és hamburgermenü. Ennyi? Nem ennyi. Folyt. Köv.

Szólj hozzá

dizájn weboldal tanulság arculat XXI. század